De første erfaringer med Windows 10

Jeg har lige prøvet at opgradere til Windows 10 på min laptop. Jeg havde med vilje udskudt det til den første store opdatering af Windows 10 var kommet, og den dukkede op for en uges tid siden, men skiftet blev som forventet alligevel noget af en prøvelse.

50% gennem installationen blev skærmen sort, efter nogle minutter genstartede computeren så, og et halvt minut senere blev skærmen sort igen, og så skete der ikke mere. Et forum opfordrede mig til at sætte en anden skærm til, og ved at sætte et HDMI-kabel til mit tv kunne jeg se, hvad der foregik på skærmen og selv installere nVidia GeForce Experience, som jeg kunne huske var installeret under Windows 7, og så virkede skærmen på mirakuløs vis igen. Det var dog kun den første udfordring – her 4 timer senere har jeg måske en nogenlunde virkende installation, men det må tiden vise.

Her er de værste oplevelser udover grafikproblemerne:

  • Standardindstillingerne for ClearType var elendige. Al tekst på skærmen var enormt uskarpt, og jeg måtte manuelt konfigurere ClearType for at få en nogenlunde læsbar tekst.
  • Utallige privatlivsindstillinger skulle slås fra udover alle de, jeg slog fra under installationen.
  • Edge-browseren ville ikke starte første gang, da jeg ville downloade Chrome. Jeg måtte dræbe den og starte den op igen, og senere oplevede jeg, at den ikke ville lukke, og så måtte jeg slå den ihjel igen.
  • De utallige – delvist animerede – tiles, der ligger i startmenuen er for mig at se ubrugelige og er kun til gene. De er alle reklamer for programmer, jeg ikke skal have eller ikke skal bruge. Så væk med dem.
  • Sprogvælgeren i notifikationsområdet skal jeg ikke bruge. Væk med den.
  • Selvom jeg i Chrome mange gange sagde, at den skulle være standardbrowser, så blev den det ikke. Det skulle manuelt indstilles via “standardprogrammer” i kontrolpanelet.
  • Det var ikke en let opgave at slette den gamle Windows-installation, det skulle gøre gennem et for mig at se uigennemskueligt valg i “Diskoprydning”-programmet.

Derudover synes jeg ikke, at det nye look er interessant. Det fylder for meget af skærmens plads ud med luft, fx ser jeg ofte i kontrolpanelet, at jeg skal bladre for at se alle indstillinger, selvom det meste af siden bare er for meget luft mellem de enkelte elementer.

Er der så noget godt at sige on Windows 10? Jeg er endnu ikke faldet over noget, hvor jeg har tænkt “det var smart” eller “det manglede jeg”. Opstartstiden er blevet lidt kortere, men den opleves dårligere, fordi startskærmen irriterer mig, da jeg skal skubbe den op for at komme til at skrive min adgangskode, og så vidt jeg kan se kan det ikke slås fra med mindre jeg også fjerner adgangskodebeskyttelsen. Så det eneste positive, jeg umiddelbart kan sige om Windows 10 er, at den rene installation fylder mindre end en ren installation af Windows 7 inkl. alle opdateringer, i hvert fald fylder min backup 5 GB mindre.

Portoen stiger (selvfølgelig) igen

STOP!

Opdatering 23.6.2016: Nye priser for juli 2016 tilføjet.
Opdatering 14.12.2016: Nye priser for 2017 tilføjet.
Opdatering 30.9.2017: Nye priser for 2018 tilføjet.
Opdatering 29.11.2018: Nye priser for 2019 tilføjet.
Opdatering 01.12.2019: Nye priser for 2020 tilføjet.
Opdatering 11.12.2020: Nye priser for 2021 tilføjet.
Opdatering 11.11.2021: Nye priser for 2022 tilføjet.

Det er nogle år siden, jeg sidst fulgte op på prisudviklingen på Post Danmarks priser her på bloggen, men nu synes jeg, at det er på tide igen. Tallene taler vist for sig selv.

År 20 gr. A* 50 gr. A 100 gr. A 250 gr. A 20 gr. B* 50 gr. B 100 gr. B 250 gr. B
1997 3,75 5,00 5,00 8,75 3,50 4,75 4,75 8,25
1999 4,00 5,25 5,25 9,25 3,75 5,00 5,00 8,75
2000 4,00 5,25 5,75 9,75 3,75 5,00 5,50 9,25
2001 4,00 5,50 6,00 10,25 3,75 5,25 5,75 9,75
2009 (jan.-juli) 5,50 14,50 22,00 ? ? ?
2009 (aug.-dec.) 5,50 15,50 23,00 ? ? ?
2010 5,50 16,00 24,00 ? ? ?
2015 10,00 19,00 30,00 7,00 14,00 24,00
2016 (januar) 19,00 19,00 38,00 8,00 16,00 27,00
2016 (juli) 27,00** 27,00** 54,00** 8,00 16,00 27,00
2017 27,00** 27,00** 54,00** 8,00 16,00 32,00***
2018 27,00** 27,00** 54,00** 9,00 18,00 36,00
2019 29,00** 29,00** 58,00** 10,00 20,00 40,00
2020 29,00** 29,00** 58,00** 10,00 20,00 40,00
2021 29,00** 29,00** 58,00** 11,00 22,00 44,00
2022 29,00** 29,00** 58,00** 12,00 24,00 48,00
Stigning 580% 580% 663% 253% 505% 581%

Nedenfor findes et diagram over prisudviklingen. For at sende det billigste brev (under 20 gram) som A-post er der altså sket en prisudvikling fra 4 til 29 kroner – mere end en syvdobling siden 2001.

* = Denne portoklasse udgik på et tidspunkt mellem 2001 og 2009.
** = Prisen er inkl. moms, hvilket er nyt for A-breve, som Post Danmark nu kalder Quickbrevve.
*** = Del af en reduktion af antallet af brevtyper. Prisstigning er modsvaret af en prissænkning på breve op til 500 g.

De historiske tal fra perioden 1997-2001 er fundet via archive.org.

Alt for mange problemer hos YouSee, og nu må jeg leve med det

Nedenstående er en kopi af den anmeldelse, jeg har skrevet på TrustPilot:

Sidste år valgte YouSee at flytte deres betalingsdatoer, så regningerne fremover skulle betales en måned tidligere end før. Da de fremtidige regninger for mit vedkommende ligger med samme skæringsdatoer, betyder det, at jeg pr. 30.8.2015 har måttet betale en ekstraregning på 628 kroner uden at få noget for det. Pga. flytningen af betalingsdatoerne kunne jeg i starten af 2015 ikke betale min regning, da der ikke var dækning i mit budget en måned tidligere end før, så derfor fik jeg flyttet betalingsdatoen, og jeg fik et fysisk brev (selvom jeg havde tilmeldt mig elektronisk post) med et vedhæftet girokort. Det betalte jeg, og samtidig trak YouSee også beløbet på mit kreditkort, så jeg måtte kontakte deres regningsafdeling for at få mine penge tilbage. Ifm. ekstraregningen i august 2015 betalte jeg regningen online med mit kreditkort, fordi jeg havde fået nyt kreditkort og YouSee i en mail havde fortalt mig, at mit gamle kort var udløbet, og at de derfor ikke kunne trække beløbet selv. Dagen efter hævede YouSee samme beløb en gang til på mit nye kreditkort. Jeg måtte igen kontakte deres regningsafdeling for at få mine penge tilbage. Flere gange i løbet af 2015 har YouSee udsendt regninger med forkert betalingsdato, hvilket så efterfølgende er blevet rettet i en opfølgende mail.

Pga. al balladen forlangte jeg i starten af september 2015 at få en form for kompensation, og jeg blev lovet en rabat på mit produkt. Det viste sig et par dage senere, at man i stedet havde solgt mig et billigere og ringere produkt, og jeg måtte igen kontakte deres supportafdeling, som lovede at give mig mit gamle abonnement tilbage og kompensere mig på en anden måde. Nu har jeg så fundet ud af, at jeg ikke har fået mit gamle produkt tilbage, for jeg kan ikke skifte mellem de tre hastigheder, jeg kunne tidligere i mit bland-selv-produkt – den høje uploadhastighed er væk, og jeg kan med andre ord ikke benytte mit produkt fuldt ud som tidligere. Efter en kort dialog med deres e-mail-support har jeg fået beskeden, at YouSee ikke kan gøre noget ved problemet. Jeg må med andre ord leve med et ringere produkt end det, jeg tidligere havde, vel at mærke til samme pris.

Valget at køre den sidste dialog pr. e-mail er sket, fordi problemet ikke er akut og min erfaring er, at man kan få lov at vente rigtig længe i deres telefonsupport (mere end et kvarter er ikke ualmindeligt), og jeg har på telefonsupporten flere gange oplevet at blive smidt af, når jeg blev viderestillet, hvorefter jeg kunne begynde forfra i køen til den, der skal viderestille mig.

Det sejler hos YouSee, både i deres tekniske og økonomiske afdeling, og deres support lader nu til enten at være ligeglad eller afvise at gøre noget ved problemerne. Desværre sidder jeg i en lumsk fælde, så jeg ikke kan komme væk fra YouSee, fordi konkurrenterne ikke kan tilbyde et tilsvarende produkt til samme pris, fordi jeg som gammel, trofast kunde har en lavere pris end de priser, selskaberne afkræver deres nye kunder. Men jeg er meget træt. Den ene frustration over YouSee har erstattet den anden igennem mere end et halvt år. At blive afvist i deres support med “det kan vi ikke gøre noget ved” var dråben, som nu giver denne anmeldelse. For et år siden havde YouSee fået fem stjerner, men nu er min tålmodighed opbrug, og det bliver kun til 1 stjerne.

Foredrag om interface-sproget i AMOS Professional

smallFor over 20 år siden gav jeg et foredrag om det nye interfacesprog, som var blevet tilføjet i Amiga-programmeringssproget AMOS Professional, som jeg var meget stor tilhænger af. Foredraget var del af et møde over en weekend blandt nogle af brugerne i gruppen “Dansk AMOS-brugergruppe” (DABG), og det blev så vidt jeg husker afholdt i Hedehusene. Jeg har fundet det gamle kursusmateriale frem og indskannet det, primært for at dokumentere det for eftertiden.

Du kan læse mit kursusmateriale her.

Bemærk: Side 2 er desværre forsvundet, så jeg har måtte genskabe siden ud fra en gammel indskanning i lav opløsning.

TAST!

tast-logo

Jeg har i dag lagt indskanninger af fire gamle computerblade op på min hjemmeside. Det drejer sig om “TAST!”, som udkom i 1987. Du kan se resultatet her:

TAST! – PDF-katalog

Det er ikke min intention at træde nogen over tæerne ved at lægge disse dokumenter på nettet. Offentliggørelsen her har kun til formål at gøre nogle meget gamle blade, som er umulige at skaffe, tilgængelige for de fans, der stadig ønsker at læse dem.

Opdatering 15.9.2015: Hjemmeside www.retro-commodore.eu har disse og endnu flere blade i sit arkiv.

Lav dine egne computereventyr med BASIC

eventyrEndnu et projekt er blevet færdiggjort i dag, og dette har ligget og ventet i ca. 3½ år. Det drejer om en indskanning af bogen “Lav dine egne computereventyr med BASIC”, som er skrevet af Niels Søndergaard (ham med underteksterne, du ved) og udgivet i 1985. Bogen kan stadig findes på enkelte biblioteker, men ellers er den umulig at opdrive. Hvis du får lyst til at læse i den og måske taste nogle af programmerne ind, kan du finde dig en C64-emulator og så ellers bare gå i gang.

Du kan hente bogen og læse mere om at køre en C64-emulator med spillene her.

Disclaimer: Det er ikke min intention at træde nogen over tæerne ved at lægge disse dokumenter på nettet. Offentliggørelsen her har kun til formål at gøre en gammel bog, som ikke længere kan købes, tilgængelige for de fans, der stadig ønsker at læse den.

RUN Dansk Commodore-magasin

run-logo

Jeg har i dag lagt indskanninger af fem gamle computerblade op på min hjemmeside. Det drejer sig om “RUN Dansk Commodore-magasin”, som udkom i perioden 1984-1986 (senere under navnet “Dansk RUN”). Du kan se resultatet her:

RUN Dansk Commodore-magasin – PDF-katalog

Det er ikke min intention at træde nogen over tæerne ved at lægge disse dokumenter på nettet. Offentliggørelsen her har kun til formål at gøre nogle meget gamle blade, som er umulige at skaffe, tilgængelige for de fans, der stadig ønsker at læse dem.

Opdatering 15.9.2015: Hjemmeside www.retro-commodore.eu har disse og endnu flere blade i sit arkiv.

Originalversionen af “2 minutter”-sangen

Kender du “2 minutter”-sangen, som Povl Kjøller synger sammen med Kaj & Andrea på deres første album? Måske kender du den, men har du nogensinde hørt den originale version, som varer ca. 3½ minut? Nummeret består oprindeligt ikke kun af sangen, men også den leg, som Kaj & Andrea leger bagefter, hvor de skal synge et vers inde i hovedet og så sige til, når der er gået et minut.

Det er (formentlig) kun førsteudgaven af albummet på LP og MC, der indeholder denne komplette version, som indeholder et minuts stilhed under legen, hvorefter Kaj siger, at der er gået et minut. Nogen har på et tidspunkt, formentlig i forbindelse med en genudgivelse, taget en beslutning om at klippe stilheden og Kajs replik ud af sangen. Hvordan man kan få sig selv til at gøre sådan noget, kan kun guderne vide.

Jeg har med hjælp af en CD’en og en overspilning fra LP forsøgt at genskabe nummeret så tæt på originalen som muligt, så den ikke fortaber sig i intetheden, men bliver bevaret. Du kan høre nummeret her:

På forhånd tak i lige måde.

Opdatering 1.5.2015: Den originale slutning er også forsvundet fra genudgivelsen på LP fra 2014, altså samme skandale. Tak til Kim for info.

Urimeligt begrundet præmieforhøjelse og stavnsbinding hos Alka

Jeg har lige skrevet nedenstående anmeldelse af Alka Forsikring på TrustPilot, hvor du også kan læse eventuelle svar.

Jeg var en tilfreds Alka-kunde siden 1996, indtil Alka varslede en voldsom præmieforøgelse på 80% denne sommer på mine indbo- og ulykkesforsikringer.

Da jeg kontaktede Alka for at få at vide, hvad baggrunden for denne stigning var, fik jeg af flere omgange nøjagtigt det samme svar, som jeg citerer her: “Når vi kigger ind i skadeforløbet, kigger vi på mønstret i dine skadeanmeldelser. Da der kontinuerligt er anmeldt skader de seneste par år, er vi nødsaget til at hæve præmien på din forsikring.”. Det var altså på grund af for mange anmeldte skader, ikke antallet af dækkede skader og ikke størrelsen af de dækkede skader.

Jeg havde på tidspunktet for præmieforhøjelsen inden for de sidste 3 år anmeldt og fået dækket 2 cykeltyverier og derudover anmeldt en brilleskade, som ikke blev dækket, samt endnu et cykeltyveri, hvor jeg trak anmeldelsen tilbage, da cyklen efter få dage dukkede op igen. Altså 4 anmeldte skader, hvoraf to førte til dækning. Men det var altså de 4 anmeldte skader, som var begrundelsen for præmieforhøjelsen, ikke alene de 2 dækninger eller størrelsen af dem. Det er en for mig at se en fuldstændig urimelig baggrund for at lave en så voldsom præmieforøgelse og derfor, jeg vælger at skrive om min oplevelse på TrustPilot.

Så vidt jeg kan erindre, har jeg som kunde i Alka kun haft tre dækkede skader i mine 18 år som kunde, hvor jeg har lagt ca. 50.000 kroner i deres pengekasse og fået knap 20.000 kroner den anden vej, så jeg har med andre ord være en rigtig god forretning for dem, men tydeligvis ikke god nok.

En præmieforhøjelse på 80% er selvfølgelig ikke noget, jeg vil acceptere, men at finde et andet forsikringsselskab efter man er blevet varslet en højere præmie i sit eksisterende selskab har vist sig at være ret svært, for de fleste forsikringsselskaber (fx If og Alm. Brand) afviser med det samme, de hører, at man er blevet pålagt en præmieforhøjelse i det tidligere selskab. For mig at se sidder mit eksisterende forsikringsselskab (i dette tilfælde Alka) med en urimelig magt til at kunne stavnsbinde deres kunder, uanset hvad de gør ved dem.

Heldigvis fik jeg overtalt GF FORSIKRING til at tage mig som kunde på stort set samme vilkår og priser som jeg havde i Alka, og det lader til, at de har en anden opfattelse af, hvad der er en skade end Alka har, så der regner jeg med at få en rimelig behandling.

Omend ikke andet, så har jeg lært følgende af denne sag, hvilket jeg gerne vil givere videre til alle interessserede: Lad være med at anmelde en skade til Alka, med mindre du på forhånd er sikker på, at den bliver dækket, ellers får du ikke bare ikke din skade dækket, men også udsigt til en højere præmie. Med andre ord er den tåbe, der har fjernet min cykel og efter et par dage stillet den tilbage igen, direkte grund til en præmieforhøjelse hos mig, selvom Alka ikke har skullet løfte en finger i sagen. Kære public service-medarbejder hos Alka, som læser og svarer på denne anmeldelse: Kan du uden et smil på læben fortælle mig, at du synes, det er rimeligt?