Laban-bonus med dårlig dynamik

Dette indlæg er mit tredje indlæg om lydstyrkekrigen (loudness war). De første to kan læses her og her.

Sidst i marts 2010 udgav EMI boksen “Laban – Komplet & rariter”, som indeholder alle Labans 7 album (fem dansksprogede og to engelsksprogede) samt en bonus-cd med forskelligt materiale, blandt andet bonustracks fra Pladeringens specialudgaver af de gamle plader, uudgivede numre, demo’er og maxiversioner. Boksen har været længe ventet fra min side siden jeg for ca. 3 år siden hørte om planerne for udgivelsen.

Boksen lod dog vente på sig, og sidste år udgav man til min store skuffelse i stedet to opsamlings-cd’er med navnet “De 36 bedste narrestreger”, og rent lydmæssigt var denne udgivelse heller ikke noget særligt at tale om. Udgivelsen havde lav dynamik og ramt af “Loudness war“, dvs. lyden var kunstigt pumpet op og lød efter min mening ikke bedre end tidligere cd-udgivelser, så det eneste, der talte for udgivelsen, var at den indeholdt numre, som ikke tidligere var udgivet på cd. Udgivelsen kunne på trods af den dårlige mastering derfor lyde bedre end en slidt LP på en halvdårlig pladespiller, som i mit tilfælde var alternativet.

Bookletten i den nyudgivede boks bruger udtrykkene “remastered”, “up to date” og “allerbedste kvalitet” om lyden, og jeg har gennem tiden desværre observeret, at dette er ord, som pladebranchen ofte slynger om sig for at bilde forbrugeren ind, at lyden er i top og ikke kan blive bedre, noget som i kraft af lydstyrkekrigen meget ofte er en usandhed. Jeg har tidligere dokumenteret, at udtrykket “remastered” ofte bruges om genudgivelser, som er hårdt komprimerede og clippede og derfor lyder langt fra så godt som de kunne.

Det var derfor med frygt i sjælen, at jeg lukkede op for “Komplet og rariteter” og satte den på anlægget. Bonus-cd’en havde min største interesse, og det var derfor den, der røg på først. Jeg synes ærligt talt ikke det lød særligt overbevisende, men da indholdet primært består af tidligere uudgivet materiale, som måske hen har henligget på gamle og dårligt opbevarede masterbånd, kunne det måske forklare det. Da jeg satte et af de mange albums på, blev oplevelsen dog en helt anden. Lyden var knivskarp, fuld af liv og faktisk intet mindre end fantastisk, og det gav mig en klar formodning om, at udgivelsen var sluppet udenom lydstyrkekrigen. En hurtig analyse af indholdet af pladerne afslørede også, at det var tilfældet – i hvert fald for 7 ud af de 8 cd’er. Rent teknisk har de 7 albums en rimelig høj dynamik, ingen tydelig kompression og slet ingen clipping. De lyder intet mindre end fantastisk og har efter min mening aldrig før været udgivet digitalt i så god kvalitet. Der er et par enkelte smuttere i lyden på pladen, som formentlig skyldes fejl i masterbåndene, som man har valgt ikke at gøre noget ved, og det er måske også den rigtige beslutning. Jeg har umiddelbart bemærket små udfald i lyden i starten af “Gi’ et tegn” og et enkelt klik i lyden på “Lang-somt” fra Laban 5, hvilket jeg ikke har bemærket på tidligere cd-udgivelser af de numre.

Men ovenstående beskrev som nævnt kun de 7 af de 8 skiver. Desværre afslørede analysen også, at bonus-cd’en har flere af de symptomer, man normalt ser ved loudness war. Dynamikken på alle numre på denne skive er meget lav (programmet “TT Offline Range Meter” viser værdier mellem 5-7 på bonus-cd’en mod 9-11 på de andre skiver), og det forklarer utvivlsomt min oplevelse af en kedelig lyd på bonus-cd’en. Det værste ved dette er, at den kompression, som normalt forårsager den lave dynamik og som formentlig også er benyttet i dette tilfælde (man kan se det på lydkurverne), er benyttet på trods af, at hele cd’ens lydpotentiale slet ikke er udnyttet, og det derfor er fuldstændig unødvendigt at lave denne kompression af lyden. Det lugter af, at de to moderne remixes, som findes på bonuspladen, har dikteret en bestemt overordnet lydstyrke for alle numrene, og for at få alle numre på pladen til at fremstå med samme lydstyrke, har man komprimeret lyden i de fleste numre med tab i dynamik til følge, i stedet for at man bare havde skruet dem op i det lydrum, hvor der havde været plads nok til det, og så kunne man have bevaret den dynamik, som der helt sikkert har været i lyden, som for mange af numrenes tilfælde er fra samme tid som de forskellige albums. Det er efter min mening en meget forkert beslutning, og den har skadet bonus-cd’en. Faktisk kan man se et bevis for, at jeg har ret i min påstand om, at det er cd’en, der har fået en (dårlig) specialbehandling, fordi flere af bonusnumrene er udgivet som downloads. Faktisk er de udgivet to gange, for de findes som bonusnumre på de enkelte plader, hvor de hører til, men hele bonuspladen findes også. Dynamikken i førstnævnte er på samme niveau som resten af pladen (dvs. høj), mens dynamikken på de samme numre på bonuspladen er helt i bund, og man kan efter min mening høre en betydelig forskel. Desværre er ikke alle numrene på bonus-cd’en udgivet som bonusnumre på pladerne med høj dynamik, så for en del af bonusnumrene man må desværre leve med den dårlige lyd, der er på bonus-cd’en, og det er for dårligt.

Nedenfor er ovenstående påstande uddybet og dokumenteret i flere detaljer, men for at opsummere, så mener jeg, at der er taget en katastrofal beslutning i forhold til mastering af bonus-cd’en, og jeg mener, at den bør laves om i respekt for kunstnerne og fans (for ikke at nævne resten af forbrugerne, der har betalt betydelige penge for det her). Derved kunne numrene stå frem i den samme gode kvalitet, som de fortjener og som resten af pladerne har.

Jeg vil i den forbindelse bede EMI og måske nogle af de involverede medarbejdere om en udtalelse.

Til slut kan jeg lige nævne, at det faktisk ikke kun er bonus-cd’en, der ikke lyder optimalt. Albummet “Laban 4” har nemlig også problemer. Jeg kan se af målinger og ved at lytte og kigge på lydkurver, at de fire sange “Kold som is”, “No. 1”, “Efter midnat” og “Alene” lydmæssigt ikke ligner de andre sange på pladen. Bookletten omtaler, at det ikke har været muligt at finde alle masterbåndene til sangene på denne plade, og at de derfor er overspillet fra LP og af den grund kan være ramt af et vist lydtab. Jeg har dog en formodning om, at der ikke nødvendigvis er tale om overspilninger fra LP for alle fire sange, da to af sangene er meget hårdt komprimerede og de to andre kun er svagt komprimerede. Jeg vil tro, at kun to af dem er overspillet fra LP og de to andre måske er taget fra tidligere udgivelser (måske fra den dobbelte cd-udgivelse, som jeg omtalte tidligere), og som derigennem har arvet den hårde kompression. Lige med hensyn til denne plade har jeg dog en formodning om, at man har forsøgt at gøre det så godt som muligt og at man har valgt den bedste kvalitet, man har kunnet finde, og derfor kan man sikkert ikke klandre nogen for forkerte beslutninger i dette tilfælde. Jeg nævner det blot som en observation i lyset af resten af artiklen.

Uddybning:

Hermed vedlægger jeg lidt dokumentation af mine påstande i form af billeder af lydkurverne. Klik på billederne for at se dem i fuld størrelse.

Ovenstående billede viser den ukomprimerede udgave af bonusnummeret “Love in Siberia” (extended version), som findes som digital download.

Ovenstående billede viser den komprimerede udgave af bonusnummeret “Love in Siberia” (extended version), som findes på bonus-cd’en og som digital download. Jeg har justeret lydniveauet (uden at ændre på dynamikken), således at de to lydkurver umiddelbart kan sammenlignes.

Bemærk forskellen mellem de to billeder: Starten og slutningen ser ens ud, men at toppene af lydkurven midtvejs er skåret fuldstændig af i forhold til hinanden. Det er tydeligt at se, men det kan også måles og ikke mindst høres. De to samtidigt udgivne versioner af det samme nummer viser dermed, at kompressionen ikke er relateret til kvaliteten af kilden (masterbåndene).

Nedenfor viser jeg lige et billede af lydstyrken af hele bonus-cd’en, som viser, at kun ca. 50% af lydrummet udnyttes og at der dermed er masser af plads til større dynamik i de numre, der desværre er blevet komprimeret.

Dette viser, at den kompression, der er foretaget, er fuldstændig unødvendig.

Nedenfor viser jeg output fra “TT Dynamic Range Meter”, der kan vise en uofficiel måling af dynamikken i lyden på pladerne. Gode målinger ligger som regel i intervallet 10-15 betragtes som “god”, mens målinger under 10 er udtryk for en kraftigt komprimeret lyd, i hvert fald for musik, som oprindelig er indspillet med høj dynamik (for hvilket Laban er tilfældet).

Laban 1:

DR    Peak       RMS        Filename
DR10  -4.25 dB   -14.97 dB  Jeg ka' li' dig alligevel
DR10  -4.24 dB   -15.43 dB  Det er hans kys
DR10  -4.78 dB   -16.29 dB  Gi' et tegn
DR9   -2.40 dB   -12.92 dB  Titicaca
DR10  -2.89 dB   -14.69 dB  Jalousi
DR11  -2.58 dB   -14.68 dB  Det er dig jeg vil ha'
DR10  -3.41 dB   -14.52 dB  Kom
DR10  -2.77 dB   -14.06 dB  Ta' mig
DR10  -3.56 dB   -15.60 dB  Hva' er der galt med mig
DR10  -5.53 dB   -16.33 dB  Hvor ska' vi sove i nat

Laban 2:

DR    Peak       RMS        Filename
DR9   -5.28 dB   -15.21 dB  Meget bedre nu
DR9   -4.22 dB   -14.49 dB  Hva' gør vi egnt'li' her
DR10  -5.42 dB   -16.04 dB  Gi' mig det jeg savner
DR10  -3.12 dB   -13.82 dB  Du har det hele
DR9   -6.28 dB   -16.34 dB  Det jeg føler for dig
DR10  -2.74 dB   -13.79 dB  Ch-ch-cherrie
DR9   -3.28 dB   -14.11 dB  Brug for kærlighed
DR10  -3.61 dB   -14.37 dB  Dit navn, dit nummer
DR9   -4.07 dB   -14.45 dB  Mer' og mer'
DR9   -4.97 dB   -15.21 dB  Illusion
DR9   -3.52 dB   -14.42 dB  Nødvendigt for enhver

Laban 3:

DR    Peak       RMS        Filename
DR12  -2.73 dB   -16.33 dB  Came-camera
DR10  -3.80 dB   -15.52 dB  Sig ingenting (jeg ved det)
DR11  -1.65 dB   -13.65 dB  Helt perfekt (det bli'r man aldrig)
DR11  -0.97 dB   -13.20 dB  Luk op for radio'n
DR10  -3.62 dB   -14.47 dB  Det samme som før
DR9   -4.28 dB   -14.48 dB  Det' du tænker på
DR10  -4.53 dB   -15.47 dB  Nu eller aldrig
DR11  -4.04 dB   -15.88 dB  Bli'r det til nå'ed
DR10  -4.90 dB   -16.58 dB  Cherry oh cherry
DR10  -3.99 dB   -15.03 dB  Det gælder kun os

Laban 4:

DR    Peak       RMS        Filename
DR7   -7.27 dB   -14.93 dB  Kold som is
DR10  -4.59 dB   -15.85 dB  Kun et sekund
DR10  -5.33 dB   -16.65 dB  Sig nej sig nej
DR10  -3.30 dB   -13.86 dB  Helt ved siden a' mig selv
DR9   -6.04 dB   -15.78 dB  Efter midnat
DR8   -8.01 dB   -16.91 dB  No. 1
DR11  -4.27 dB   -15.97 dB  Stjerneskud
DR10  -4.04 dB   -14.56 dB  Fyr og flamme
DR10  -1.10 dB   -12.14 dB  Besat
DR9   -4.94 dB   -15.40 dB  Alene

Læs noten nederst ang. forskellige udgaver af denne plade.

Laban 5:

DR    Peak       RMS        Filename
DR13  -1.90 dB   -15.91 dB  De vilde er de bedste
DR12  -3.20 dB   -16.09 dB  Lang-somt
DR10  -4.80 dB   -16.48 dB  Fange i natten
DR10  -3.84 dB   -15.30 dB  Det jeg aldrig sir'
DR10  -3.62 dB   -16.14 dB  Jeg ka' vente
DR11  -3.68 dB   -15.99 dB  Vild jalousi
DR10  -4.12 dB   -15.01 dB  Asian Heart
DR11  -3.18 dB   -15.24 dB  Jeg ska' nok få dig ned
DR10  -3.41 dB   -14.78 dB  Hvor ka' vi mødes

Caught by Surprise:

DR    Peak       RMS        Filename
DR10  -3.95 dB   -15.49 dB  Love In Siberia
DR11  -2.71 dB   -15.08 dB  Donna Donna
DR11  -4.41 dB   -16.27 dB  Now And Forever
DR10  -5.09 dB   -16.47 dB  Let Me Know
DR10  -4.26 dB   -16.27 dB  It's A Fantasy
DR10  -4.27 dB   -15.64 dB  Caught By Surprise
DR11  -4.22 dB   -16.76 dB  Ca-Ma-Camera
DR11  -4.95 dB   -16.72 dB  Gimme Your Name, Gimme Your Number
DR11  -5.10 dB   -16.98 dB  Ch-Ch-Cherrie
DR9   -3.77 dB   -14.32 dB  Radio

Roulette:

DR    Peak       RMS        Filename
DR10  -3.46 dB   -15.22 dB  Russian Roulette
DR11  -2.41 dB   -14.40 dB  Down On Your Knees
DR11  -3.45 dB   -16.25 dB  Don't Stop
DR11  -2.71 dB   -14.94 dB  Save Me
DR10  -3.72 dB   -15.40 dB  Destiny
DR11  -1.61 dB   -13.80 dB  Cool Down
DR11  -4.52 dB   -16.25 dB  Prisoner Of The Night
DR9   -4.27 dB   -15.04 dB  Asian Heart
DR12  -1.33 dB   -14.81 dB  Play Boy - Play Girl
DR12  -0.55 dB   -14.16 dB  Limit To Love

Rariteter (komprimeret cd/download):

DR    Peak       RMS        Filename
DR5   -5.43 dB   -11.37 dB  Hvor ska' vi sove i nat (Hampenberg 2009...
DR6   -7.19 dB   -14.62 dB  Så gør dog no'et ved 'et
DR6   -10.20 dB  -17.13 dB  5 plus 1
DR6   -8.44 dB   -16.05 dB  Giv mig en tid, giv mig et sted
DR7   -7.85 dB   -15.56 dB  Det' en hem'lighed
DR7   -9.05 dB   -17.30 dB  Illusion (Tysk version)
DR7   -7.10 dB   -15.52 dB  I Close My Eyes And Count To Ten
DR7   -7.95 dB   -16.70 dB  Don't Throw It All Away (Hva' gør vi...
DR8   -7.66 dB   -16.78 dB  Gimme A Little Sign (Gi' Mig Det Jeg Savner - UK)
DR7   -8.58 dB   -16.09 dB  Let You Loving Grow (Brug for kærlighed - UK) 
DR5   -11.15 dB  -17.75 dB  Give Me Your Love Tonight (Hva' Er Der Galt...
DR6   -9.65 dB   -16.82 dB  Lesson In Love (Det Er Dig Jeg Vil Ha' - UK) 
DR5   -8.16 dB   -14.91 dB  Far Away (Mer' og mer' - UK demo
DR6   -9.85 dB   -17.19 dB  Love In Siberia (Extended version)
DR6   -8.99 dB   -16.44 dB  Caught By Surprise (Extended version)
DR7   -7.69 dB   -16.16 dB  I Close My Eyes And Count To Ten (Extended...
DR5   -5.77 dB   -11.82 dB  Hvor ska' vi sove i nat (Hampenberg 2009...

Rariteter (ukomprimerede downloads):

DR    Peak       RMS        Filename
DR10  over       -10.32 dB  5 plus 1
DR10  -0.07 dB   -11.09 dB  Caught By Surprise (Extended version)
DR9   -0.07 dB   -10.72 dB  Giv Mig En Tid, Giv Mig Et Sted
DR11  over       -11.56 dB  I Close My Eyes And Count To Ten (Extended...
DR11  over       -11.79 dB  I Close My Eyes And Count To Ten
DR10  over       -10.84 dB  Love In Siberia (Extended version)

Sammenligning af ukomprimerede og komprimerede udgaver af numre fra “Rariteter”:

DR    Peak       RMS        Filename
DR6   -10.20 dB  -17.13 dB  5 plus 1
DR10  over       -10.32 dB  5 plus 1

DR6   -8.99 dB   -16.44 dB  Caught By Surprise (Extended version)
DR10  -0.07 dB   -11.09 dB  Caught By Surprise (Extended version)

DR6   -8.44 dB   -16.05 dB  Giv mig en tid, giv mig et sted
DR9   -0.07 dB   -10.72 dB  Giv Mig En Tid, Giv Mig Et Sted

DR7   -7.69 dB   -16.16 dB  I Close My Eyes And Count To Ten (Extended ...
DR11  over       -11.56 dB  I Close My Eyes And Count To Ten (Extended ...

DR7   -7.10 dB   -15.52 dB  I Close My Eyes And Count To Ten
DR11  over       -11.79 dB  I Close My Eyes And Count To Ten

DR6   -9.85 dB   -17.19 dB  Love In Siberia (Extended version)
DR10  over       -10.84 dB  Love In Siberia (Extended version)

Man bør bemærke, at tallene ligger på omkring 10 for alt pånær bonus-cd’en, som ligger meget lavere, og man bør også bemærke forskellen i målingerne på de samme numre, som findes i forskellige udgaver (som tidligere forklaret), og forskellen stemmer fuldt overens med det, man kan se på billederne ovenfor.

Jeg har for fuldstændighedens skyld vedlagt en komplet liste af DR-målinger på samtlige cd-udgivelser og downloads, som i skrivende stund findes med Laban.

Til sidst vil jeg lige benytte lejligheden til at udtrykke min undren over, at man har valgt ikke at inkludere bonus-cd’en i downloadudgaven af “Komplet & rariteter” hos TDC Play. Numrene på bonus-cd’en findes dog, men ikke samlet, og man skal vide, hvad der er på pladen for at finde numrene. Som en service for dem, der ønsker at høre sangene i de alt for hårdt komprimerede udgaver, vedlægger jeg links til hele tracklisten her:

  1. Hvor Ska’ Vi Sove I Nat? (Hampenberg Nat-Klub edit)
  2. Så Gør Dog No’et Ved’ Et (Outtake fra Laban 4)
  3. 5 + 1 (Pladeringen Bonus 1984)
  4. Giv Mig En Tid, Giv Mig Et Sted (Pladeringen Bonus 1982)
  5. Det’ En Hem’lighed (Lecia Solo)
  6. Illusion (Tysksproget Version)
  7. I Close My Eyes And Count To Ten (Fra 1988 Gr. Hits)
  8. Don’t Throw It All Away (Hva’ Gør Vi Egent’li’ Her)
  9. Gimme A Little Sign (Gi’ Mig Det Jeg Savner – UK)
  10. Let Your Loving Grow (Brug For Kærlighed – UK)
  11. Give Me Your Love Tonight (Hva’ Er Der Galt Med Mig – UK)
  12. Lesson In Love (Det Er Dig Jeg Vil Ha’ – UK)
  13. Far Away (Mer’ Og Mer’ – UK demo)
  14. Love In Siberia (Extended Version)
  15. Caught By Surprise (Extended Version)
  16. I Close My Eyes And Count To Ten (Extended Version)
  17. Hvor Ska’ Vi Sove I Nat? (Hampenberg Nat-Klub Version)

Til dem, der vil høre mindre komprimerede udgaver af af ovenstående numre, er her links til de, som findes:

Opdatering den 6.9.2010:

Jeg har haft kontakt til en medarbejder hos EMI, som tilskrives at være product manager/koordinator på denne udgivelse, og efter at jeg har måttet uddybe endnu mere, hvad det er, jeg klager over og har dokumenteret i ovenstående indlæg, er den eneste kommentar, at han ikke umiddelbart kan forstå, hvordan det kan lade sig gøre. Efter hans udsagn er det de samme masterfiler, der ligger til baggrund for de forskellige udgivelser på cd og downloads. Det må i så fald betyde, at der er noget andet, der har komprimeret filerne efter de har forladt hans bord.

Opdatering den 1.7.2012:

Ovenstående artikler er baseret på analyse af den første udgave af cd-boksen. Der er udkommet en ny udgave i 2012 (i en mindre æske), hvor i hvert fald “Laban 4” er blevet overspillet fra masterbånd, som ikke tidligere havde været muligt. Desværre er dynamikken på den remaster ikke så god som på de andre plader i boksen, men på trods af det, lyder nogle af numrene, som tidligere var overspillet fra LP, bedre end den gamle udgave, fx nummeret “Besat”. Der er desværre ikke mulighed for at se på pladen, hvilken udgave den er, men den nye æske er kvadratisk i modsætning til den gamle, som er rektangulær.

Opdatering den 21.7.2013:

I den nye (anden)udgave af Laban 4 har man ved en fejl fået vendt stereoen, hvilket tydeligt kan høres på fx hihatten i “Kold som is”, som skal ligge i højre højttaler, hvilket den gjorde i første udgave af boksen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.