Ferierapport – 1. dag

Jeg vil på forhånd undskylde den sproglige og grammatiske kvalitet af dette indlæg. Normalt retter jeg sproget til og læser korrektur bagefter, men det når jeg ikke i dag….

Anyway, here goes:

Klokken 10:31 skulle toget køre fra København H, men jeg havde nær ikke nået det, fordi jeg først var så forvirret, at jeg kiggede på ankomst-tavlen, og der var ikke noget tog det pågældende tidspunkt. Jeg måtte forhøre mig i billetsalget, der oplyste mig, at toget kørte, som det skulle. Jeg kiggede denne gang på afgangsplakaten og så et tog til Nivå, og da jeg personligt ikke aner, hvor det ligger, tænkte jeg, at jeg nok skulle skifte dér (i min verden skal man stadig nordpå for at komme over til Sverige). Da jeg så er gået ned på perron 4, annoncerer man toget til Rønne, som kører fra spor 26. Hvor fanden er spor 26? Jeg troede kun, der var spor 1-12. Det viste sig dog hurtigt, at skilte viste spor 26 et antal hundrede meter længere fremme, og så kunne jeg godt huske, at man har bygget en ekstra, lille perron ude ved Tietgensbro. Så jeg stormer ud langs spor 4, da klokken er meget tæt på 10:30. Desværre har to betjente valgt også at gå samme vej, så selv om jeg ville, turde jeg ikke sætte mig op på cyklen og køre derudaf for fuld knald. Jeg kan se, at jeg ikke er den eneste, der ikke helt havde forstået afgangsstedet, for andre passagerer render også forvirret rundt på spor 4 og leder efter 26. Alle skilte peger fremad, men spor 4 ender blindt. Der holder dog et tog på modsatte perron, og et skilt viser spor 26, så cyklen med 30 kilo baggage måtte op på skulderen og op og ned af trapper til Tietgensbro for at skifte perron, og til sidst lykkedes det endelig at nå ned til toget, selvom det egentlig burde være kørt. Der er dog så mange andre passagerer, der har problemer med at finde toget, så det kører ikke før omkring 10:45.

Ca. kvart i 12 ankommer vi så til Ystad, og ude på perronen lyder det “Hej Jan”, hvilket nok er de sidste, jeg havde forventet at høre i et andet land. Det viste sig at være Ingrid, en anden tv-2-fan, som skal tilbringe ugen på Bornholm. Hun er webmaster på tv2fan.dk og er én af de heldige, der har skaffet sig billet til koncerten på Christiansø i morgen aften. Vores veje skilles dog hurtigt, da cykler skal ombord på færgen ad samme vej som bilerne.

Overfarten klares på en time og 20 minutter og tilbringes med at læse i turistbrochurer og volde en kanelsnegl ned i ædetragten for ligesom at kunne sige, at man har fået morgenmad. Samtidig får jeg taget et par billeder, især af et fænomen, som jeg aldrig har set før, i hvert fald ikke dér, hvor jeg så det. Der var en konstant regnbue bag færgen, et par meter henover vandet, der sprøjter op fra de store skruer. Desværre har jeg ikke umiddelbart mulighed for at overføre mine billeder endnu, så det må vente, til jeg kommer hjem.

Velankommet i Rønne kører jeg lige hurtigt et par kilometer rundt på de brostensbelagte småveje, og på torvet spiser jeg lige en soft-ice for at kunne sige, at jeg har fået frokost. Dernæst henter jeg lige et kort over øen, så jeg har en chance for at finde vej – og den går ligeud tværs over øen, gennem Åkirkeby mod Nexø, hvor jeg befinder mig lige nu. Det var egentlig meningen, at jeg ville have lagt vejen forbi Dueodde, men jeg ville hellere af med den tunge bagage, så jeg bestemte mig for at tage på campingpladsen først, men nu er klokken over 19, så der bliver ikke tid til turen sydpå, så det må jeg have til gode en anden gang.

Teltet står slået op på campingpladsen, og jeg har efterladt det meste af mit habengut dér, så jeg håber, det stadig er der, når jeg kommer tilbage. Mit kamera har jeg dog taget omkring halsen.

Om lidt skal jeg finde et sted at spise noget aftensmad, og i morgen formiddag skal jeg, hvis der bliver tid, en tur forbi et eller andet trope-agtigt noget, hvor der er nogen papegøjer og en masse sommerfugle, og bagefter går turen gennem Svaneke til Gudhjem, hvor færgen afgør til Christiansø klokken 15.

Det var alt for denne gang, der kommer mere, hvis jeg kan finde en computer og noget internet i løbet af ugen.