Ferierapport – 2. dag, 2. del

Følgende er, hvad jeg nedskrev tirsdag aften. Der var ikke noget ordentligt internet i Gudhjem, så det bliver først indskrevet i dag:

Selv de bedste planer kan slå fejl, og det gjorde gårsdagens plan for i dag.

Først tog jeg til tropelandet, hvor jeg endte med at rende rundt efter smukke sommerfugle og forsøge at tage billeder af dem. Det lykkedes da også med mange af dem, men ikke med de flotte, store blå. Dette er en af grundene til, at mine planer for i dag slog fejl – jeg kom for sent videre herfra.

Jeg tog derefter turen til Dueodde, men der var modvind, så det gik trægt. Dernede gik jeg en tur op i fyrtårnet og kiggede ud (men ikke ned). Det blæste en halv pelikan deroppe, så jeg tog hurtigt de 196 trin ned igen.

Turen gik efter en hurtig soft-ice (og dem får man mange af på sådan en ferie her) gik det videre mod Aakirkeby, men der var igen modvind, så det tog al for lang tid. På vejen blev jeg klar over, at jeg ikke ville kunne nå over Svaneke, hvis jeg skulle nå Gudhjem i fornuftig tid. Så jeg bestemte mig for at køre direkte nord gennem Almingen og Østerlars. Det gav mig også mulighed for at se kirken i Østerlars igen efter snart 20 år. Jeg kunne godt nok ikke se noget, jeg kunne genkende, andet end fra billeder, så måske var det slet ikke her vi var i 7. klasse.

Jeg ved ikke, hvad Almingen er, andet end at det står på et kort. Så hvis det er andet end et navn for skoven, er jeg kørt forbi det uden at se det. Jeg drejede fra for at se Bastemose, men det da godt nok et kedeligt syn. Fugletårn med udsigt til en masse siv og 2 fucking blishøns. Der kom jeg hurtigt fra igen.

For fanden, hvor er Gudhjem flot. Granitten kunne jeg allerede begynde at se rage op, da jeg kom nord for Aakirkeby, men her er der 10 m granitklipper, der stiger op ad haven. Jeg har tjekket ind på Sletten Camping, lige ud til klipperne og havet. Sannes Familiecamping, som jeg oprindeligt ville have ligget på, ligger lidt for langt uden for byen til at jeg orker kører frem og tilbage (og endnu mere op og ned!). En sti går langs klipperne direkte ned til Gudhjem havn, og jeg har taget mindst 100 billeder her.

Nede i byen er der efter klokken 20 næsten dødt bortset fra iskiosken og et større antal restauranter og cafeer, men der høres en harmonika og sang nede fra en bænk i havnen, hvor et antal personer har sat gang i festen på en bænk.

I morgen tager jeg så til Christiansø med 12:30-færgen. Lige nu ligger jeg i mit telt og skriver, lige efter jeg har haft fat i nogen fra arbejdet, da der kom en alarm fra “min” server, heldigvis en ligegyldig én. Så lidt arbejde får man da også laver!

Nå ja, jeg har fundet hullet i luftmadrassen, men desværre ligger lappegrejet hjemme. I stedet har jeg forsøgt med en lap til en cykelslange, og det ser ud til at holde (foreløbig).

Jeg kan i dag (torsdag) oplyse, at lappen i hvert fald holdt den første nat, men i nat har madrassen igen været utæt, men om det er fra samme hul er uvist.