Jeg har fundet fire papkort på et loppemarked, som ligner byggevejledninger til LEGO-klodser. De bærer alle nummeret “544” og har teksten “Safari – det store Afrikaspil” på bagsiden. Om kortene har været en del af spillet er er en reklame for det, vides ikke, og byggevejledningerne er også ret specielle og ligner ikke noget, som LEGO plejer at lave, fx skal de læses nedefra og op. LEGO-sæt nr. 544 har faktisk klodserne, der skal til at bygge hver af de fire figurer, så det kunne godt tyde på, at kortene på én eller anden måde er forbundet med det sæt, men næppe har været en del af det. Jeg har spurgt i flere LEGO-fora uden at nogen kunne kaste lys over sagen. Hvis du ved noget mere, så vil jeg gerne høre fra dig. Du kan se de fire kort nedenfor inkl. deres bagside. Klik på billedet for en højopløst version (300 dpi).
Opdatering 28.7.2021: Jeg har modtaget informationer om spillet fra en schweizer, som har den franske og tyske udgave af spillet. Her er hans noter på engelsk og billeder af spillet:
Dice was also a part of the game (besides the board and the cards), to select who plays first and how many fields one has to cross. Maybe minifigures from those Basic sets were used as game figures? Or some special figures were given with this game? It’s hard to tell.
On the “cover” of the game board two additional examples of cards can be seen (one for the Basic set 555 and one for 566). As far as I know, only 4 cards were made for the set 544. I’m not sure how many were made for the other two sets (those sets are bigger, so maybe more cards were made for them).
Here is are the instructions for the game (I translated it from those pictures):
• The “Safari” can be played with up to 4 players.
• First, the 4 cards are spread out and then each player draws a card. This way, everyone knows which animal they will have to deal with during the game.
• At the beginning, each player takes the first brick he needs for his animal. Then, each player rolls the dice once: the player with the most points starts, followed by the one sitting to his right, etc.
• Each player progresses according to the number of points they get.
• Any player who rolls a “six” is allowed to play a second time.
• Whoever lands on a square marked with the LEGO logo has the right to take another brick for their animal.
• On some other fields there are short texts describing good and bad events on safari (discovering a mine with precious stones, coming straight to the large herd of impalas which block the road, etc.), depending on which you lose or you get 1 or 2 bricks for your model.
The end of the instructions can not be seen in the picture, but I guess that the winner is the one who completes his model before others.
It seems someone has made the horrible decision of converting “The Simpsons” from 4:3 to 16:9 aspect ratio. This video compares the old dvd version and new version taken from a Danish broadcast. Please notice the mix of cropping (removing parts of the image), stretching (notice that the characters look obese in some scenes) and pillarboxing (black boxes in the sides of the picture). Also notice that the color or the unfinished roller caoster construction has changed color and that the credit graphics has changed position (and renedered in a HD font).
As a result of this, I have decided to convert a few other pieces of art to 16:9 format. Enjoy!
Denne artikel er teknisk kompliceret, og hvis den opleves som uforståeligt, så nøjes evt. med billederne og se videoerne, som taler for sig selv.
Bemærkning til videoer: For at få det fulde udbytte af videoerne, der linkes til herunder, skal du skifte til fuldskærmvisning og for YouTube vælge den bedst mulige kvalitet via indstillingerne nederst til højre i videovinduet.
Restaureringen
Man har i flere år kunnet læse historier om, at tv-serien “Matador” var under restaurering, og at vi kunne se frem til en meget smukkere version end tidligere. Nu er det så endelig blevet tid til, at vi skal se den, for DR sender første afsnit af serien i den nye restaurerede HD-version i aften den 6. maj 2017. Jeg har fulgt diskussioner på Facebook og andre steder, hvor man har spekuleret og fremsat både rigtige og forkerte påstande om, hvordan serien ville komme til at se ud i den nye version. Det mest diskuterede emne var, om man ifm. restaureringen ville lave en helt ny beskæring til 16:9-format, som passer til moderne tv-skærme, men som ligger et pænt stykke fra den oprindelige 4:3-version til gammeldags fjernsyn. Kvaliteten og beskæringen af den restaurerede version er dog ingen hemmelighed før genudsendelsen her i 2017, for allerede i 2015 sendte man den restaurerede udgave af afsnit 7 i serien (“Fødselsdagen”) ifm. DR’s 90 års fødselsdag. Der blev også i 2015 sendt et 9 minutters dokumentarprogram med titlen “Matador – skarpere end nogensinde”, hvor man fulgte restaureringen.
Man kan se et uddrag af dokumentaren her, hvor Peter Klitgaard fortæller om restaureringsarbejdet.
Dette blogindlæg tager udgangspunkt i disse to udsendelser samt to andre kilder til serien, som viser, hvordan den har set ud før i tiden. Den første er den version, der ligger på DR’s Bonanza-arkiv, som så vidt vides er overspilning af bånd, som har været brugt til tidligere genudsendelse (muligvis i 90’erne) og så den version, som blev brugt ved sidste genudsendelse i 2012/2013, og som har ligget på DR’s web-tv (DRTV). Serien har også været udgivet flere gange på dvd i forskellige versioner, som ikke er helt ens, men de er mht. farver og støj sammenlignelige med DRTV-versionen og stammer formentlig fra samme master, så dvd-versionerne er derfor for det meste uinteressante for denne artikel.
Den nye beskæring
Dokumentarprogrammet viser, at Peter Klitgaard, som var én af fotograferne på Matador, har medvirket til restaureringen og valget af det nye billedformat, som i den 720p-version, som DR viste i 2015, fylder 1122×718 pixels, hvilket giver et billedaspektforhold på 14:9 (1.56:1), som ligger et sted mellem den oprindelige beskæring på 4:3 (1.33:1) og moderne tv-skærme 16:9 (1.67:1). Mange vil måske så fristes til at konkludere, at man ved den nye beskæring bare har skåret lidt af toppen og bunden af billedet og dermed lavet en forringelse. Det er dog ikke tilfældet. De originale filmnegativer har nemlig runde hjørner, hvilket kan ses her:
For at opnå et rektangulært billede, er man nødt til at beskære billedet på negativet. Det kan man gøre ved at skære i siderne og/eller i top/bund. Til den oprindelige 4:3-version har man primært beskåret i siderne, hvilket kan ses her:
I den nye version har man beskåret i top og bund, hvilket kan ses her:
De oprindelige og nye versioner er altså begge kompromiser, som mister noget af negativets indhold, og derfor kan man ikke nødvendigvis sige, at det ene er bedre eller dårligere end det andet. I den nye version vil der være forsvundet lidt af top og bund, men til gengæld vil der være tilføjet noget i siderne. Da fotografen har taget beslutningen, formoder jeg, at det er et meningsfyldt valg, som er i tråd med hans oprindelige tanker om fotograferingen.
I øvrigt havde gammeldags billedrørsfjernsyn den dårlige egenskab, at de ofte ikke viste de yderste 5-10% af billedet (læs evt. mere om begrebet “safe area“), så selvom man i dag har taget lidt af toppen og bunden af billedet, så er formentlig ikke mere end billedrørsfjernsynene selv fjernede, så jeg er faktisk fristet til at sige, at vi med den nye beskæring har fået en foræring med mere billede i siderne i forhold til de rigtig gamle visninger i 80’erne og 90’erne.
Restaureringsarbejdet
I restaureringen er der fjernet støj, ridser, samlinger m.v. fra negativerne, og der er formentlig lavet en digital støjreduktion for at mindske effekten af filmkorn (der er i hvert fald krediteret en person for “restraurering, degrain” i den nye version). For at undgå, at man dermed opnår et meget glat og næsten tegnefilmagtigt billede, vil jeg formode, at der efterfølgende er tilføjet en ensartet digital støj (del af begrebet “grading”) for at give billedet det oprindelige, filmiske look tilbage (der er også krediteret en person for “grading”). Det er i hvert fald sådan, jeg fortolker den del af dokumentaren, som fortæller om oprensningen og de nye credits. Her kan man se et eksempel på støj, som er blevet fjernet:
Dokumentaren viser også, at Peter Klitgaard har medvirket til at justere farver, lys- og kontrastforhold, så serien fremstår sådan, som han ønsker det, og som formentlig er meget tættere på det, kameraet fangede under optagelserne. Pga. tekniske begrænsninger og økonomi har det tidligere været en svær eller umulig opgave at lave disse optimeringer.
Det er tydeligt at se, at man også har anvendt billedstabilisering, så billedet ikke “hopper” så meget som tidligere. Dette er tydeligst i de tegnede billeder i starten og slutningen af hvert afsnit.
Eksemplet nedenfor sammenligner DR Bonanza-versionen og den nye, restaurerede version.
Eksemplet nedenfor sammenligner DRTV-versionen og den nye, restaurerede version.
Husk at se videoerne i fuld skærm for tydeligere at kunne se forskellen.
Lyden
Så vidt vides er der ikke foretaget nogen restaurering af lydsiden, som stadig er i mono med en smule analog støj.
Om resumeet i afsnit 7
Matador blev oprindeligt produceret og sendt i fire omgange af 6 afsnit, hvilket betød, at der var tre lange pauser på næsten ét år undervejs. I afsnit 7 valgte man derfor at lave et meget langt resume af de første 6 afsnit, og det varede intet mindre end 17 minutter. I DR Bonanza-versionen er dette resume klippet ud, og i DRTV-versionen er det barberet ned til 5 minutter. Det komplette resume er dog udgivet på DVD. Jeg har forståelse for, at man ikke længere vil tvinge seeren til at se det lange resume og forstår derfor beslutningen om at barbare det ned, selvom det er en ændring af det originale materiale.
I forbindelse med restaureringen af afsnit 7, som blev sendt i den nye version i 2015, havde man iflg. dokumentaren et problem, da man manglede at restaurere billederne, som hørte til resumeet, og derfor måtte man, da afsnittet skulle sendes, ty til en hurtig og alternativ løsning. Man valgte at skrive et nyt resume og få Ole Andreasen, den originale fortæller på serien, til at indtale det hen over et sæt af stillbilleder, og resumeet varede nu under 2 minutter. Jeg har dog svært ved at se, hvorfor man ikke kunne have benyttet den oprindelige indtaling og et tilsvarende sæt billeder eller have opskaleret videoen fra den gamle version, bare for den ene visnings skyld. Jeg synes, at det mere lugter af, at man ønskede at forkorte resumeet endnu engang.
Vi får se, hvilket resume der dukker op i afsnittet ved næste genudsendelse, når nu al materialet er blevet restaureret. Jeg tror dog godt, at vi kan regne med, at det 17 minutter lange resume ikke bliver gendannet, men det kan ses her:
Opdatering 6.9.2017: DR har valgt at spærre ovenstående video. Man mener åbenbart, at de historiske hensyn ikke er vigtige, og at det gamle resume ikke må kunne ses mere. YouTube-kanalen tjener ingen penge på den pågældende video, og der er min mening tale om en usmagelig handling fra DRs side.
Opdatering 18.6.2017: DR har lige genudsendt “Fødselsdagen”, og det var igen det nye, korte resume, der var brugt. Med andre ord var min formodning nok rigtig, og de gamle versioner af resumeet til afsnit 7 må nok anses som værende blevet skrottet for altid. Hvorfor DR har valgt at lave den nye genudsendelse i blokke startende med afsnittene 1 til 7, må guderne vide. Afsnit 7 hører jo til anden blok af de oprindelige afsnit, og det burde først have været genudsendt til efteråret, hvor denne anden blok forventes genudsendt.
Afsluttende sammenligning
Jeg er overordnet set tilfreds med den nye version. Man kan diskutere frem og tilbage mht. den nye beskæring, og støjen kan der også være delte meninger om, men jeg er overbevist om, at restaureringseksperterne har gjort deres bedste ud fra de 16mm-negativer, som har ligget og falmet langsomt i DRs arkiver i mere end 35 år. Farverne og detaljerigdommen har i hvert fald aldrig fremstået så klart, som det er tilfældet nu.
Til slut bringer jeg to videoer, hvor man kan følge de tre versioner af serien og sammenligne beskæring, farver m.v. Den første version viser alle tre versioner samtidig og kræver en 4K-skærm for at få det optimale udbytte.
Jeg har også lavet en anden version, hvor jeg skifter mellem de tre versioner, og den er mindre skærmkrævende.
Fremtiden: Blu-ray?
Jeg håber på, at serien på et tidspunkt udkommer på Blu-ray, så alle kan få den helt optimale kvalitet. DR sender nemlig ikke nødvendigvis denne, fx modtager jeg DR i 720p, som er en konvertering fra 1080i, som DR bruger internt. Det er ca. samme kvalitet på DRTV, hvor serien også kommer til at ligge i et stykke tid.
Underholdning
Hvis man efter den noget tekniske afhandling mangler lidt afslappende underholdning, kan jeg anbefale at se et par klip fra Shu-bi-duas gamle parodi på “Matador”.
Opdatering efter HD-udsendelse af afsnit 1
Første afsnit lader til at være mere støjfyldt end afsnit 7 (“Fødselsdagen”), som blev sendt i 2015. Det kan skyldes flere ting:
1) Negativet for afsnit 1 er i markant dårligere stand end for afsnit 7.
2) Man har droppet eller slet ikke benyttet den digitale støjreduktion, som jeg har påstået, at man benyttede sig af på afsnit 7. Det tyder dog ikke på at være tilfældet, .
3) DR sender i dag med noget højere bitrate (70%) på YouSees net end i 2015, og dermed er der plads til at gengive den støj, der er til stede i masteren.
En ny, længere artikel fra dr.dk skriver også om restaureringen og nævner heri, at tre af afsnittene var i meget dårlig stand og krævede hjælp fra tyske eksperter. Måske har første afsnit været blandt de afsnit. Jeg har nemlig nu set andet afsnit og konstateret, at det så noget pænere ud end det første. Du kan læse artiklen her.
Jeg har i øvrigt fundet den komplette dokumentar om restaureringen på YouTube. Den kan ses her:
Opdatering 2023
Jeg har i starten af 2023 opdateret videoerne, så klippene fra den restaurerede version nu er baseret på Blu-ray-udgaven og ikke DR’s transmission.
Disclaimer: I artiklen benyttes video og billeder fra tv-serien “Matador”. Det er nødvendigt for at kunne dokumentere restaureringsarbejdet og sammenligne gamle og nye versioner. Jeg har ikke rettigheder til materialet, men håber, at rettighedshaverne har forståelse for den nødvendige brug af materialet, som kun består af korte klip, og som jeg i øvrigt ikke tjener penge på visning af.
I just bought a cheap $3 clip-on guitar tuner from China: Rowin LT-33. When it says that my guitar is in tune, it’s not. In fact it’s so out of tune that I can easily hear it. A better tuner tells me that 5 out of 6 strings are 10-20 cents too high. The tuner’s A4 note is hard coded to 440 Hz so it’s not because it’s set too high as it can’t be changed. So my advice: Don’t buy this tuner: It’s cheap but unusable. You have been warned.
Jeg har igennem flere år nedskrevet akkorder til en stor del (primært danske) sange, fordi nodebøger ofte er ukomplette, og fordi jeg for længe siden opdagede, at de akkorder, som andre musikere har skrevet på diverse akkordhjemmesider, ofte er mangelfulde eller helt forkerte. Nu da samlingen er nået op på 200 sange, har jeg bestemt mig for at offentliggøre det hele som PDF-filer, der kan downloades og printes. Mit håb er, at andre også kan få glæde af dem.
Den 9. oktober sendte jeg en klage til DSB over et forkert højttalerudkald, som forårsagede forsinkelse på min rejse. Klagen lagde ikke som sådan op til et svar, da den ikke indeholder nogle spørgsmål, men det havde alligevel klædt DSB at sende en beklagelse eller undskyldning. Derfor har jeg valgt at offentliggøre min klage, blot for det tilfælde, at andre nogensinde skulle stå i lignende situationer og have brug for opbakning til en evt. påstand om, at der ikke er tale om “en enlig svale” og især for det tilfælde, som jeg omtaler i klagen, at nogen misser dagens sidste tog.
Kære DSB Jeg skulle her til aften (9.10.2016) med toget fra Hadsten st. mod Randers st. kl. 21:39. Et par minutter før afgang er der højttalerudkald, som med robotagtig stemme annoncerer, at “toget mod Aalborg kl. 21:39 er forsinket 15-20 minutter” (sådan husker jeg det). Jeg tjekker Rejseplanens app og kan konstatere, at den melder en forsinkelse i afgang på 19 minutter på rejsen. Et par minutter efter kører et tog ind på Hadsten st. Jeg kigger i døren, men kan ikke i dørene eller dørpartiet se nogen skilte eller displays, der viser togets destination, og jeg kan ikke se togføreren, så jeg kan spørge, hvad det er for et tog. Det er første gang, jeg kører fra Hadsten st., så jeg kender ikke perronerne og kørselsretningerne, så jeg lader derfor toget køre pga. højttalerudkaldet og beskeden i appen. Måske 5 minutter senere kommer samme højttalerudkald igen, men et øjeblik efter forsvinder forsinkelsen på Rejseplanens app, og da jeg kigger på afgangsskærmen på stationen kan jeg se, at toget er forsvundet fra listen. Jeg kan altså nu konstatere, at toget alligevel IKKE var forsinket og rent faktisk kørte rettidigt. I stedet må jeg vente til næste tog, som afgår 20 minutter senere. Jeg formoder, at standardsvaret fra jer er, at min situation “bare er ærgerlig”, og jeg falder jo pga. den mindre forsinkelse ikke ind under rejsetidsgaranti. MEN det er en kritisk fejl, I har lavet – en fejl, som simpelthen bare ikke må ske. Jeg tør slet ikke tænke på, hvis det var det sidste tog, jeg ikke kom med. Hvordan skulle jeg kunne dokumentere, at der er lavet fejlagtigt højttalerudkald? I bliver simpelthen nødt til at se på jeres procedurer og finde ud af, hvad der gået galt og sørge for, at sådan en fejl ikke sker igen. For det kan I ikke byde jeres kunder. Med venlig hilsen.
Jeg har igennem de senere år som fritidshobby restaureret optagelser fra gamle VHS-bånd og/eller DVD med henblik på offentliggørelse på YouTube, og det er for det meste sket med kunstnernes/ophavsmændenes tilladelse. Det er fx sket med Shu-bi-dua, tv-2 og det klassiske komikerpar John & Aage.
For et års tid siden faldt jeg over fire videoer på YouTube med uddrag af Lars H.U.G.s koncert på Roskilde Festival 2015, hvor der bl.a. bliver spillet nogle gamle numre fra Kliché, hvor Lars H.U.G. var forsanger. Disse videoer lider desværre af utallige udfald i lyden, og det gør for mig at høre videoerne ubrugelige. Hvordan fejlen er opstået, ved jeg ikke – heller ikke, hvorfor nogen har valgt at offentliggøre sådan et ringe produkt, der direkte gør skade på musikken og muligvis også kunstnerens omdømme.
Jeg satte mig derfor for at reparere lyden, som på trods af udfaldene ellers er i god kvalitet, så sangene kunne fremstå optimalt. Videokvaliteten efterlader desværre meget at ønske, så den kunne jeg ikke forbedre. Projektet endte dog med at ligge i skuffen i et års tid, indtil jeg fandt det i dag og gjorde det færdigt.
Det færdige resultat kan ses her:
Hvis man ønsker at sammenligne med de gamle videoer, er der et link til de gamle versioner i beskrivelsen af hver af mine videoer.
Det er desværre ikke lykkedes mig at få fat i ophavsmanden til videoerne for at få dennes tilladelse til offentliggørelsen af de restaurerede videoer, men jeg håber, at vedkommende og alle andre kan se, at projektet både var nødvendigt og er vellykket.
Jeg har forsøgt at pleje en forkølelse ved at gense de to første film i Peter Jacksons Hobbit-trilogi og endelig få set den sidste, som jeg ikke gad betale for at se i biografen, efter jeg var blevet slemt skuffet, da jeg så den anden film.
Lad mig starte med at gøre det klart, at jeg har set “extended edition” af filmene i 2D-udgaver i Blu-ray-kvalitet med de klassiske 24 billeder i sekundet, altså en noget anden oplevelse den, man fik i de moderne biografer, som viste filmene i 3D med 48 billeder i sekundet (HFR – high frame rate) og formentlig også højere opløsning. I biografen brød jeg mig ikke om HFR, og 3D-oplevelsen virkede mere som en overdrevet brugt effekt end en decideret forbedret filmoplevelse. Min konklusion er også klar: Jeg synes, at filmene fremstår bedst i 2D med det filmiske look, som den klassiske billedhastighed giver. Jeg kommer formentlig aldrig til at bryde mig om HFR ligesom jeg afskyr “motion flow” på tv, som giver lidt den samme visuelle effekt.
Jeg husker ikke filmene nok til at kunne erindre forskellene mellem biografudgaverne og det forlængede udgaver på Blu-ray, så jeg har ingen mening om, hvorvidt det gør filmene bedre. Jeg har heller ikke læst bøgerne, så jeg ved ikke, hvor meget der er lavet om, men det skulle da undre mig, hvis ikke der er pillet hist og her. Jeg vil dog sige så meget, at jeg ikke synes, at historien behøvede at blive fortalt med tre film og en spilletid på lidt under 9 timer. Der er mange, lange kampscener, som jeg mest af alt havde lyst til spole henover, især de dele, hvor Legolas viser så totalt overdrevne evner udi taktik og evne til at forudsige alle verdens elementer til fuldt at kunne udnytte det, lige meget hvor fake, det ser ud. Faktisk er det så langt ude, at jeg burde sidde og grine af, hvor tåbeligt det hele er, men jeg tror rent faktisk Peter Jackson mener det seriøst, og så er det ikke sjovt. Og når vi er ved “fake”, så er der en del CGI-elementer, som ser meget kunstige ud, fx noget så simpelt som røgen i Gandalfs pibe i en scene til visse af monstrenes bevægelser. Om det er lavet med overlæg, ved jeg ikke, det bryder bare illusionen hos mig.
Og lad mig så dvæle lidt ved Peter Jackson: Jeg bryder jeg ikke om hans måde at skrive og instruere film på. Jeg har også set “Lord Of The Rings”-trilogien og “King Kong”, som heller ikke faldt specielt meget i min smag. For mig at se skruer han op for alle effektknapper på én gang uden at skrue dem ret meget ned igen, så jeg er mæt efter en halv time. Desuden benytter han næsten enhver given lejlighed til at smide et klassisk filmgreb eller helt eller delvis forudsigelig replik ind i filmen (jeg kaldet det hele for klicheer), så rigtig store dele af filmen og især dens overraskelser bliver forudsigelige. Det kan være et blik, en speciel kameravinkel eller ordvalg eller måden en replik siges på. Især i den sidste film sagde jeg mindst 25 gange højlydt: Det kommer til at ske senere, nu skal der ske det, nu siger han det, og nu kommer den og hjælper, eller jeg kunne tælle ned til en overraskelse. Hvis en karakter stillede et spørgsmål, kunne jeg næsten ordret svare, før den anden karakter på skærmen havde mulighed for det. Alt sammen forudsigeligt og dermed ligegyldigt. Jeg er ikke bleg for at kalde de to sidste film i serien for klicheernes holdeplads, så det gør jeg.
Når alt det negative så er af vejen, så er der meget smukke scener i filmene, og det er nok i virkeligheden det bedste, jeg har at sige om filmene.
An Unexpected Journey (2012):
Dette er helt klart den bedste af de tre film, og jeg ville gerne have haft, at Peter J havde kogt filmene ned til én film og holdt den til den opskrift, han har brugt i denne film, for den er faktisk ok, selvom den ikke er fantastisk. Især scenerne i “The Shire” er meget smukke. ★★★★☆☆
The Desolation of Smaug (2013):
Filmen går amok i scener, der virker, som om de medtaget og filmet på en bestemt måde for at give større 3D-oplevelse, ikke fordi de på anden måde er berettigede eller nødvendige for filmen. Som tidligere nævnt er der alt for mange klicheer, og det trækker gevaldigt ned. Smaug er flot animeret, men filmen bør have mere at byde på. Det synes jeg bare ikke, den har. ★★☆☆☆☆
The Battle of the Five Armies (2014):
I denne film er der skruet lidt ned for 3D-effekterne/scenerne i forhold til 2’eren, men der er stadig alt for mange klicheer. Især hele den sidste 1½ time af filmens kampscener indeholder stort set ingen overraskelser, og jeg ventede ærligt talt bare på at få det overstået. Gandalfs afsluttende bemærkninger havde jeg ventet på i sammenlagt to film, og de kom selvfølgelig. ★★★☆☆☆
Dette er vist samtidig de sidste Peter Jackson-film, jeg kommer til til at kaste mig over.
I’ve backed two campaigns created by Queen Games (QG): “Chicago Express” and “Escape Big Box”. Both were delayed and in both cases, QG used two strategies towards backers: Utter silence or making promises that were not kept. “Chicago Express” was delayed for three months but this blog post is not about that game. If you want to see what happened, read through the campaign updates and comments on the Chicago Express Kickstarter campaign. So on with the story about “Escape Big Box”.
The short version:
Here’s what was planned to happen:
May, 2014: Project funded (i.e. QG takes my money).
November, 2014: Delivery of the base game and digital download.
March, 2015: Delivery of the “Traps” expansion.
Here’s what did happen:
May, 2014: Project funded (i.e. QG took my money).
December, 2014: Delivery of most of the base game in the EU (this includes me).
April, 2015: Delivery of the missing sand timer (upon request).
June 23, 2015: Digital download is available.
December, 2015: Delivery of the missing items from the base game.
December, 2015: Delivery of the “Traps” expansion.
Conclusion: The complete base game was delayed for more than a year, and the “Traps” expansion was delayed for 9 months.
The long version:
QG seemed very excited about the game and kept posting updates and answering people’s questions on Kickstarter. Right up until the project were funded and they got their money. Then QG stopped answering questions on Kickstarter and the campaign updates were mostly promotions for their other campaigns.
When people received their games, they noticed that some items were missing: A sand timer and a specific stretch goal consisting of two tiles. It took a long time to make QG agree to deliver the missing tiles.
Below I’ll sum up what communication QG communicated in updates in the year after the project was funded. Some info was also given in comments but this can’t be considered public communication as it requires backers to read though hundreds of comments.
May 7, 2014 (Rajive): Thanks for backing.
[Silence…]
September 8, 2014 (Keith): Game is now being printed. Game will be delivered in October, a month early. (promise will be broken).
September 29, 2014 (Keith): Game production starts this week (this contradicts previous status). Game will be delivered in October, a month early. (promise will be broken).
November 2, 2014 (Keith): Shipping info will change, update will follow shortly (promise will be broken).
November 6, 2014 (Keith): Printing error. New print has been received. Game will ship late November.
December 3, 2014 (Keith): New print has been received (this contradicts previous status). Game will ship soon (no estimate) (promise will be partly broken).
December 24, 2014 (Rajive, CEO): There are missing items in the game. Will ship sand timer and two room tiles ASAP (no estimate, promise will be partly broken). Digital download in February, 2015 (this promise will be broken).
January 8, 2014 (Rajive, CEO): New communication team (Peter, Frank, Jörg and Nikki).
January 8, 2014 (Peter): We’ll improve communications.
January 8, 2014 (Peter): US: Shipping will start next week. Canada: Shipping at end of January (promise will be broken).
January 22, 2014 (Peter): US: Shipping. Canada: Shipping next week (promise will be broken).
January 30, 2014 (Peter): The promised Queenie #9 and #10 are the two misprints, so backers have received them. (Later we’ll see that this is incorrect).
February 20, 2014 (Jörg): Shipping has started in Canada.
March 13, 2014 (Jo): “Traps” expansion will now be designed (this should have been done a long time ago). Production will be in June 15 (promise will be broken).
[Silence…]
June 23, 2015 (QG): “Traps” illustration has now begun (this should have been done a long time ago). Digital download is now available.
August 12, 2015 (Jo): Production of “Traps” and two missing tiles will begin in September.
October 6, 2015 (QG): “Traps” expansion and two missing tiles have been produced. EU shipping next week (promise will be broken).
October 15, 2015 (QG): “Traps” expansion and two missing tiles will ship in 10-12 days (promise will be broken).
November 5, 2015 (QG): “Traps” expansion will ship now (promise will be broken).
November 11, 2015 (QG): “Traps” expansion will ship now (promise will be partly broken).
November 11, 2015 (QG): Two missing tiles will ship now.
November 16, 2015 (QG): “Traps” expansion will ship in US/Canada now.
As you can see, lots of silence and lots of promises – most of them broken. This has resulted in frustration for more than a year but now it’s finally over – for me at least.
A few notes supplement this awful experience.
As previously mentioned, I got the missing tiles in December, 2015, over a year later than promised.
Queenie #9 and #10 ended up being the missing the missing tiles.
From reading the comments I can conclude that QG never shipped the missing timer as promised – customers had to ask for it. I had to write the CEO of QG to get through to the company and get the sand timer.
Since QG stopped answering people’s questions on Kickstarter, I had to write multiple times through e-mail but I never got an answer until I wrote the CEO (Rajive Gupta). Then I got an answer from Carlotta and the missing sand timer shortly after. The second time I wrote them about the missing tiles I never got an answer.
Hundreds of complaints have been made on Kickstarter and QG have ignored most of them.
As previously mentioned, I got the missing tiles in December, 2015, over a year later than promised. The backers of the Traps expansion are still receiving their games at the time of writing, 9 months late.
Update December, 2016: Queen Games continue to delay their Kickstarter projects. All current projects that were scheduled to ship in late 2016 have been delayed until March-April, 2017 with no reasonable explanation (“uncontrollable delays” is not a reasonable explanation). The consistent delays back up my suspicion that the company is in huge financial trouble and that they finance their games by creating new Kickstarter projects (a bad financial practice called “ponzi scheme”).
Jeg har lige prøvet at opgradere til Windows 10 på min laptop. Jeg havde med vilje udskudt det til den første store opdatering af Windows 10 var kommet, og den dukkede op for en uges tid siden, men skiftet blev som forventet alligevel noget af en prøvelse.
50% gennem installationen blev skærmen sort, efter nogle minutter genstartede computeren så, og et halvt minut senere blev skærmen sort igen, og så skete der ikke mere. Et forum opfordrede mig til at sætte en anden skærm til, og ved at sætte et HDMI-kabel til mit tv kunne jeg se, hvad der foregik på skærmen og selv installere nVidia GeForce Experience, som jeg kunne huske var installeret under Windows 7, og så virkede skærmen på mirakuløs vis igen. Det var dog kun den første udfordring – her 4 timer senere har jeg måske en nogenlunde virkende installation, men det må tiden vise.
Her er de værste oplevelser udover grafikproblemerne:
Standardindstillingerne for ClearType var elendige. Al tekst på skærmen var enormt uskarpt, og jeg måtte manuelt konfigurere ClearType for at få en nogenlunde læsbar tekst.
Utallige privatlivsindstillinger skulle slås fra udover alle de, jeg slog fra under installationen.
Edge-browseren ville ikke starte første gang, da jeg ville downloade Chrome. Jeg måtte dræbe den og starte den op igen, og senere oplevede jeg, at den ikke ville lukke, og så måtte jeg slå den ihjel igen.
De utallige – delvist animerede – tiles, der ligger i startmenuen er for mig at se ubrugelige og er kun til gene. De er alle reklamer for programmer, jeg ikke skal have eller ikke skal bruge. Så væk med dem.
Sprogvælgeren i notifikationsområdet skal jeg ikke bruge. Væk med den.
Selvom jeg i Chrome mange gange sagde, at den skulle være standardbrowser, så blev den det ikke. Det skulle manuelt indstilles via “standardprogrammer” i kontrolpanelet.
Det var ikke en let opgave at slette den gamle Windows-installation, det skulle gøre gennem et for mig at se uigennemskueligt valg i “Diskoprydning”-programmet.
Derudover synes jeg ikke, at det nye look er interessant. Det fylder for meget af skærmens plads ud med luft, fx ser jeg ofte i kontrolpanelet, at jeg skal bladre for at se alle indstillinger, selvom det meste af siden bare er for meget luft mellem de enkelte elementer.
Er der så noget godt at sige on Windows 10? Jeg er endnu ikke faldet over noget, hvor jeg har tænkt “det var smart” eller “det manglede jeg”. Opstartstiden er blevet lidt kortere, men den opleves dårligere, fordi startskærmen irriterer mig, da jeg skal skubbe den op for at komme til at skrive min adgangskode, og så vidt jeg kan se kan det ikke slås fra med mindre jeg også fjerner adgangskodebeskyttelsen. Så det eneste positive, jeg umiddelbart kan sige om Windows 10 er, at den rene installation fylder mindre end en ren installation af Windows 7 inkl. alle opdateringer, i hvert fald fylder min backup 5 GB mindre.